Proč sem jet
Jestliže se chcete seznámit s klasickou americkou automobilovou kulturou, nebo se chcete třeba jen naladit na správnou americkou notu např. před tím, než vyrazíte na Route 66, bude návštěva jednoho z největších automobilových muzeí světa rozhodně správnou volbou.
Uvidíte zde zhruba 150 aut mapujících automobilovou kulturu Kalifornie, od slavného Fordu T, přes různé extravagantní modely, klasické americké káry, filmová auta, hot rody, motocykly, až po různé v čase se obměňující expozice.
Kde to je
Muzeum se nachází kousek od východního okraje Beverly Hills na Wilshire Boulevard a určitě ho nepřehlédnete. Jeho futuristická budova s rychlými pruhy jak z aerodynamického tunelu nenechá nikoho na pochybách, že tady půjde o něco velkého.
Má vlastní parkoviště, takže se sem klidně můžete vydat autem. Podrobnosti o parkování najdete dále v části Praktické informace.
6060 Wilshire Boulevard
Los Angeles
Kalifornie
GPS: 34°3’42.108″N, 118°21’41.349″W
Tři patra plná aut plus jedno navíc pro smetánku
Přízemí se zaměřuje na extravagantní vozy a automobilové umění. Na ploše 13 315 m2 tu uvidíte ty největší pecky, dokonale zrestaurované nablýskané koráby připomínající spíše umělecká díla než jen obyčejná auta. Jsou tu úchvatné kousky. Mají tu také dlouhou panoramatickou stěnu, na kterou promítají různé motivy a krátké filmy vhodně doplňující vystavené modely. Ty se průběžně, v různých intervalech (obvykle 3 až 12 měsíců) obměňují. Na fotkách vidíte auta, která tu byla v době mé návštěvy v roce 2016.
Druhé patro nazývá muzeum patrem průmyslovým. Vystavuje zde exponáty, které se nějak týkají automobilového designu a technologií. Můžete zde například vidět první autotelefony, což je s odstupem několika málo desítek let celkem vtipná podívaná. Nebo si tu na jízdních simulátorech Forza Motorsports Racing Experience můžete “na vlastní kůži” vyzkoušet své závodní umění na různých legendárních závodních dráhách z celého světa.
A pokud jste vy nebo vaše děti hračičkové, tak se určitě zastavte v Cars Mechanical Institute hned vedle McQuenna z dětského filmu Auta. Tato část vznikla ve spolupráci s Disney / Pixar a můžete si tu virtuálně navrhnout auto podle svých představ, zázávodit si na autodráze, stavět si z lega apod.
Třetí patro se věnuje historii. Mapuje vývoj automobilismu v Americe, zejména pak v Kalifornii. Uvidíte tu nejen klasické “ameriky”, ale je tu také například Hollywoodská sekce s kultovními auty z různých filmů. Například Batmanův Batmobil, úžasný DeLorean z Návratu do budoucnosti atd. Svůj koutek tu má i kultovní Ford T, do jehož kopie si můžete sednout, vyfotit se s dobovým pozadím a alespoň na chvíli se v mysli, když už tedy DeLorean nefunguje, přenést na začátek minulého století. Tenkrát byl asfalt teprve v začátcích a jezdilo se většinou po hliněných, hodně kostrbatých cestách. Ráj pro nás, co milujeme a horko těžko dnes hledáme alespoň nějaké zbytky cest bez asfaltu. Aby to hravě zvládl, měl tenhle starý fordík světlou výšku 37 cm, čím by strčil do kapsy leckteré dnešní nafoukané off-roady.
A pak je tu ještě čtvrté patro. To ale není věnováno autům, ale lidem. Bohatým lidem. Je totiž určeno pro soukromé a firemní akce a večírky. Ve dne i v noci je odtud zajímavý výhled na Hollywood Hills a Century City a pokud máte habaděj dolarů navíc, může být tohle patro na čas jen vaše.
To ale stále není vše! Můžete navštívit i tzv. “trezor” s nevystavenými auty
Pokud vám tři patra plná aut a zajímavostí nestačí, můžete se ponořit ještě hlouběji. Do garáží, kde má muzeum zaparkovaných dalších zhruba 250 aut, které se na výstavní plochu nevešly, nebo tu teprve na svou chvíli slávy čekají. Jsou tu auta z celého světa, od přelomu dvacátého století až po současnost. Uvidíte zde legendy, automobily hlav států, další klasické “ameriky”, auta hollywoodských hvězd, hot rody a ještě mnohem víc. Počítejte, že tu strávíte alespoň 1,5 hodiny.
Narozdíl od nadzemní části muzea platí v “trezoru” výrazně přísnější pravidla:
- zákaz vstupu s batohy, jídlem a pitím
- zákaz fotografování a natáčení videa
- děti do věku 10 let mají vstup zakázán
- nesmíte se dotýkat vozidel
- musíte zůstat se svou skupinou, nesmíte se oddělit
A kdo že to vlastně byl ten pan Robert Petersen?
Tento pán, narozený v r 1926, začínal jako publicista v mediální společnosti MGM (Metro-Goldwyn-Mayer). Jeho americký sen začal v roce 1947, když tento kolos snižoval stavy a on se z ničeho nic i se spoustou kolegů ocitl na dlažbě. S některými z nich založil poradenskou firmu a jedna z jejich prvních zakázek se pro něj stala osudnou. Měli zajistit propagaci pro výstavu hot rodů a jemu během příprav došlo, že neexistuje žádný časopis, který by se hot rodům věnoval. Přesvědčil o tom Roberta Lindsaye, oba firmu opustili a jali se tuto díru na trhu zaplnit.
A podařilo se jim to vrchovatě. První číslo jejich nového časopisu Hot Rod stihli vydat těsně před začátkem oné výstavy, na které ho u vchodu dokonce sami prodávali. Slavili úspěch a jejich vydavatelství se začalo rozrůstat, až z něj vybudovali impérium vydávající mnoho časopisů a publikací s automobilovou tématikou.
A konečně se dostáváme k automobilovému muzeu. To založil spolu s manželkou v roce 1994 a tak ho to pohltilo, že o dva roky později za 450 mil USD prodal své vydavatelství a až do své smrti v roce 2007 se věnoval už prakticky jen sbírání aut (a zbraní, ale to je zase jiný příběh).
Příběh ale pokračuje úspěšně dál i bez zakladatele. V roce 2015 se muzeum zbavilo své původní vizáže a za 125 milionů USD bylo přestavěno v moderní futuristickou budovu umožňující průběžně měnit expozice. Dnes už by nikoho ani nenapadlo, že tu kdysi býval obchodní dům.
Praktické informace
Pokud se sem vypravíte, určitě se vám budou hodit následující informace.
Otevírací doba
Otevřeno je každý den i o svátcích, jen na Štědrý den a Den díkůvzdání je zavřeno (25.11 a 24.12.)
PO – NE | 10-17 hod |
Pokud se budete chtít podívat do “trezoru”, tak ten je přístupný v době od 11 do 15 hod pro prohlídky bez průvodce (poslední vstup je ve 14,30) a od 15 do 17 pro prohlídky s průvodcem.
Vstupné
Dospělý 18-62 let | 19 USD |
Dítě 4-17 let | 12 USD |
Dítě do 4 let | zdarma |
Dospělí 62 let a více | 17 USD |
Prohlídka trezoru bez průvodce (10 let a více) | +25 USD |
Prohlídka trezoru s průvodcem (10 let a více) | +35 USD |
Vstupné do “trezoru” nelze bohužel koupit samostatně, vždy si musíte koupit i základní vstupenku. Dospělého to tedy bez průvodce vyjde na 44 USD, což není žádná levná sranda.
Parkoviště
Předpokládám, že už jste si v půjčovně vyzvedli nějaké americké žihadlo a že tedy sem do muzea jedete pěkně po americku autem. Muzeum je na to samozřejmě připraveno, má vlastní parkoviště přístupné z ulice Fairfax Ave. Otevřené je každý den od 6 do 23 hodin a každý večer musí být prázdné, takže tu nemůžete nechat auto přes noc! Parkoviště nemá výtah, proto pokud s sebou máte kočárek, invalidní vozík nebo něco podobně neskladného, zaparkujte v prvním patře (P1), abyste nemuseli do schodů.
Uvnitř muzea pak už výtahy jsou a je tam možný i bezbariérový pohyb. A pro ty z vás, kdo přijeli autem na baterky, je na jižní straně patra P1 k dispozici tři nabíjecí stanice.
prvních 30 min | zdarma |
po 30 minutách (při vjezdu PO-PÁ 8-11, SO-NE 6-11hod) | 17,- USD na celý den |
po 30 minutách (při vjezdu PO-PÁ před 8 hod) | 21,- USD na celý den |
Při útratě alespoň 75 USD v muzejním obchodu | celý den ZDARMA |
Občerstvení
V 1. patře je italská restaurace Drago, kterou vedou čtyři bratři Celestino, Tanino, Calogero a Giacomino Dragové. Všichni se narodili a vyrostli na Sicílii. Jejich restaurace nabízí dražší, ale autentické italské jídlo. Na menu i s cenami se můžete podívat zde.
Obchod
Obchod se suvenýry tu samozřejmě nesmí chybět. Je hned u vstupu, abyste ho náhodou nepřehlédli, a můžete tu zakoupit plakáty, trička, knihy, modely aut a spousty dalších nezbytností. A když byste náhodou něco důležitého zapomněli koupit, můžete to i z Čech objednat v on-line internetovém obchodu Peterson Store.
Další vybavení a služby
Pokud se sem vypravíte s malými dětmi, mohou se vám hodit přebalovací pulty, které najdete u toalet v 1. a 2. patře.
Zaujala mě i možnost si na recepci po předložení dokladu totožnosti vypůjčit invalidní vozík.
Mohlo by se hodit
- Mapa muzea ke stažení
- Oficiální web muzea (tady lze koupit vstupenky)
- On-line obchod se suvenýry
- Oficiální stránky restaurace Drago
Fotogalerie
V následující galerii najdete o každém autě podrobnější informace.
Jeho kulaté dveře, mohutné žebrování a sklon chladiče byl tehdejšími znalci velmi oceňován a tak v roce 1936 získal tento vůz na Cannes Concours d´Elegeance cenu Prix d´Honneur.
Na počátku padesátých let byl vůz objeven v dezolátním stavu a následně prošel rekonstrukcí.
Maximální rychlost 130 km/hod
Maximální výkon 110 HP
Velká maska chladiče se soškou spoře oděné dívky Spirit of Ecstasy (duch extáze) nenechá nikoho na pochybách, že právě stojí před jedním z nejluxusnějších aut své doby.
V roce 1992 byl vystaven na New York International Auto Show.
Nejvyšší rychlost je neznámá,
maximální výkon je 320 HP.
Vyroben byl jen jeden kus.
Celých 25 let strávil tento “stroj pro cestování časem” jako turistická atrakce v Universal Studios Hollywood.
Byl už hodně opotřebovaný a tak ho tým nadšenců pečlivě obnovil.
Tohle auto je v USA dodnes velmi populární a občas ho ještě můžete potkat. Nám se to poštěstilo v Las Vegas.
Nejvyšší rychlost byla 208 km/h,
maximální výkon 170 HP.
Standardního automobilu se vyrobilo 8 583 ks a stál tehdy 26 175 USD (současná cena by byla cca 57 700 USD)
Vůz byl zachráněn z vrakoviště v Michiganu a po důkladné renovaci byl v roce 2010 znovu vystaven na Meadow Brook Concours d´Elegance.
I když by auto bylo zřejmě dobře prodejné, zůstalo pouze u konceptu a nikdy se do výroby nedostalo.
Ale zahrálo si v televizním seriálu Outer Limits a v roce 1964 také ve filmu Jerryho Lewise The Patsy.
Nejvyšší rychlost 176 km/h, maximální výkon 130 HP
Počet vyrobených kusů – 1
Nejvyšší rychlost byla 160 km/h, nejvyšší výkon 110 HP. Vyroben byl jen tento jeden kus.
V pozdějších letech byla velmi populární varianta 4×4, která položila základy moderních SUV.
Tento konkrétní vůz je v pořadí 22 vyrobený kus.
V roce 2002 si zahrál ve filmu James Bond a v roce 2003 byla vyrobena omezená série 007.
Celkem se vyrobilo 31.368 ks.
Automobil z roku 1948 byl v roce 1988 upraven na hot rod poháněný obrovským 5 litrovým osmiválcovým motorem Cadillac V-8.
Tento vůz se objevil na obálkách mnoha časopisů a i na albech skupiny ZZ Top.
Maximální výkon 375 HP.
Albánie Alpy Autotesty Faerské ostrovy Francie Itineráře Itálie Muzea Místa Norsko Památky Unesco Popisy tras Praktické informace Pravidla, předpisy USA Vybavení na cesty Výšlapy, túry Zajímavosti