Když jsem připravoval prvního průvodce po Alpách, vůbec jsem netušil, nakolik se pachtím zbytečně a jestli to někoho vůbec bude zajímat. Ani mě nenapadlo, že knížka nakonec vyvolá takový zájem. Chtěl bych proto opět všem, kdo si knížku pořídili, a třeba i ještě pořídí, opravdu moc poděkovat. Kladné reakce, které stále dostávám, mě nejen neskutečně těší a nabíjí, ale také velmi motivují k přípravě a popisu dalších tras. A peníze, které to přináší, mi to vše pomáhají uskutečňovat.

Jak už možná víte, popř. jste se to dozvěděli z názvu článku, další průvodce bude zaměřený na Rumunsko. Předloni, loni i letos jsem prakticky od jara do podzimu přestěhovaný v této krásné zemi, postupně ji projíždím a stále víc si ji zamilovávám. Od českého Banátu na jihu až po Maramures u hranic s Ukrajinou na severu. Pravda, ještě mi kousek uprostřed chybí, ale ten letos hodlám doprojet a knížku na letošní Vánoce vydat. Ehm…pokud to tedy nebudou muset být knížky dvě, ale o tom až dále.

A jaké že tedy Rumunsko bez asfaltu bude?

Chtělo by se mi slovy klasika zvolat: Větší! Silnější! Krásnější! Více tras, více stran, více zážitků, prostě více všeho.

Pojetí bude stejné jako u Alp. Všechny trasy si budete opět moci stáhnout do navigace a kromě popisů, map a fotek tam najdete i mnoho doprovodných informací jak o místech, kudy budete projíždět, tak o zajímavostech, možnostech různých výšlapů a aktivit, ubytování, nákupů apod. A vše samozřejmě s kontakty či s přímými odkazy na oficiální weby. Přesně jak to znáte z Alp.

Budeme začínat Banátem, úžasným českým fenoménem. V okolí českých vesnic je mnoho možností nejen na snadné projížďky, ale i na obtížnější výzvy. Je to tu jak nekonečně se otevírající mapa, prakticky každá cesta, kterou projedu, otevře možnost na další variantu nebo samostatnou trasu. A to ještě vlastně nejsme ani v pořádných horách, Banát se nachází v rozmezí zhruba 70-700 m n. m. A mnoho příjemných zážitků tu nabízí už samotný Dunaj, který ho z jihozápadu ohraničuje.

Z Banátu budeme postupovat severně do Transylvánie a Valašska. A to nejen ke známým peckám jako Transalpina a Transfagaras, kolem kterých se dá také hezky pojezdit, ale i do mnoha dalších údolí a přes mnoho kopců.

Pak budeme pokračovat na sever, až k parku Maramures. Když jsem jím projížděl, připadal jsem si jak v ráji. Jen ticho a úžasná příroda. Tedy když jsem vypnul motor samozřejmě. Projedeme se i okolo Pasul Prislop, budeme lesem pronásledovat historickou parní lokomotivu a užívat si volnosti, kterou nám Rumunsko stále ještě nabízí.

Na jihu v Banátu si budete připadat jako v pralese
Někdy ten prales bude trochu blátivý
Kolem Transalpiny se budete moci projet i po vrcholcích kopců
Na severu se dostanete těsně k ukrajinským hranicím

A co obtížnost? Není to Rumusko moc hardcore?

Ano i ne. Když se vám zachce, můžete skoro kdykoliv a kdekoliv zahnout do křoví, zkusit se vydrápat do kopce kam byste se nevydali ani pešky, nebo auto utopit v řece. Možností kde si tu zničit vaší plechovou krásku je tu nekonečně, nebudete vědět, kterou si vybrat dřív. Ale na to nepotřebujete žádného průvodce, na to vám úplně stačí kdekoliv strhnout volant, sjet ze silnice a blbnout jak je libo.

Do průvodce ale hledám trasy, které vedou odněkud někam, dají se projet bez ztráty auta a jsem schopen je projet i já, a to nejsem žádný velký hrdina. Samozřejmě zachovávám stejnou stupnici obtížnosti jako u Alp a nebojte se, budou tam trasy jak pro běžná osobní auta, tak i pro pravověrné off-roady.

Někdy to bude úplná pohoda
Někdy to bude trochu blátivé
Někdy to bude kamenitější
Někdy budou vyjeté koleje hlubší

Jedna nebo dvě knížky? A hlavně kdy?

Plán je jasný. Do letošního října musím mít vše napsané a připravené pro tisk, včetně korektur. V listopadu tisk a v prosinci distribuce pod stromečky. A mezitím ještě odhadem na pět týdnů do Rumunska projet pár míst, které mi ještě chybí, aby Karpaty byly kompletní.

Ale, přestože tomu věnuji každou volnou chvíli, což je znát i na tom, že nestíhám přidávat nové články na web, mám pocit, že i kdybych se naklonoval, nestihl bych to. A i kdyby ano, začínám vnímat ještě jeden problém, ryze praktický.

Počítám, že v knížce bude zhruba 50 tras, což znamená, že by měla kolem 700-800 stran. Což je dva až třikrát tolik, co má průvodce po Alpách. A kdo tu knížku zná, myslím že ho napadne to samé co mě. Bože, jak s takovou bichlí budu manipulovat a kde jí budu vozit, vždyť se mi ani nevejde do žádné přihrádky v autě!

Jak knížka pomalu vzniká, honí se mi tyhle věci hlavou stále víc. A stále víc se mi jako dobré řešení jeví rozdělení knížky na dva díly. Zůstala by zachovaná jejich praktičnost, já bych měl víc času na její přípravu a vy byste měli tip na vánoční dárek nejen pro letošek, ale i na příští rok.

Takže letos, na vánoce 2025, se můžete těšit na Banát a Jižní Karpaty a příští rok na Východní Karpaty a Apušenské hory.

Pár fotek na závěr

Abyste si udělali lepší obrázek o tom, jaké to Rumunsko bez asfaltu je, připojuji ještě pár fotek.

Albánie Alpy Autotesty Faerské ostrovy Francie Itineráře Itálie Karpaty Knižní průvodce Muzea Místa Norsko Památky Unesco Popisy tras Praktické informace Pravidla, předpisy Rumunsko USA Vybavení na cesty Výšlapy, túry Zajímavosti

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *