Proč sem jet

Snad každý kdo míří do Norska se chce podívat na jeho nejsevernější místo, na Nordkapp. Když pominu, že ještě o kousek severněji je Knivskjelodden, kam se ale dostanete jen dvaceti kilometrovou pěší túrou (deset tam a deset zpátky), takže není tak populární, určitě může být zajímavé mít zářez nejen na nejsevernějším, ale také nejjižnějším norském místě. Obě místa od sebe dělí úctyhodných 2 518 km.

Stejně jako na severu je i tady návštěvnické centrum a vedle něj muzeum námořní navigace. To souvisí s tím, že tu byl postaven vůbec první norský maják. Celý mys je navíc protkán přístupnými podzemními chodbami a příkopy, spojujícími zdejší zajímavá místa.

Vlny, tříštící se o skalnatý mys, rozeklané pobřeží poseté klasickými norskými červenobílými domky, úžasné pohledy na maják z okolních skalnatých výběžků a uhrančivá příroda vás nenechají na pochybách, že jste udělali dobře, když jste se tu zastavili.

Kde to je a jak se sem dostat

Pokud se sem vydáte, je velmi pravděpodobné, že to bude cestou z Kristiansandu, kam připlouvají trajekty z Dánska. Jestliže je to tak, dejte se z přístavu po silnici E39 směrem na Stavanger. Po 8 km se silnice změní na dálnici (stále značenou E39) a na sjezdu 10 opět na silnici. Ve městě Vigeland sjeďte na silnici 460 a ta už vás za 28 km přivede přímo na parkoviště u mysu Lindesnes. Celá cesta z Kristiansandu je 78 km dlouhá, takže pokud míříte skoro tři tisíce kilometrů na sever, ani to nepoznáte.

Parkoviště je velké a neplacené. Zpoplatněné je pouze nocování obytných vozů, v roce 2023 částkou 200 NOK (cca 460 Kč). Aktuální cenu zkontrolujte zde.

Třítýdenní velký okruh Norskem – přehledný itinerář cesty

22 dní, 9.000 km a 4kg Nutelly. Tato trasa vás dovede až na samý okraj pevninské Evropy. Den po dni s důležitými odkazy a informacemi, které by se vám mohly hodit.Více

Jak je to s tím vůbec prvním majákem v Norsku, uvidíte ho tady?

Bohužel ne. Byl postaven v roce 1655 a už dávno byl zbořen a nahrazen modernějším. Postupně jich zde takto bylo vystavěno a zbořeno několik, každý vždy nahradil ten předešlý.

Ten současný (stále je v provozu) je z roku 1915, je litinový, ke svícení využívá elektřinu a jeho světlo je vidět až do vzdálenosti 17,7 námořních mil (32,8 km). V roce 2003 byl automatizován, takže dnes nepotřebuje už žádnou fyzickou obsluhu.

Technické parametry současného majáku

  • Výška věže 16,1 m
  • Nadmořská výška věže 50,1
  • Vysílané světlo  FFI W 20s
    (stálé bílé světlo se záblesky po 20s)
  • Viditelnost světla 17,7 Nm (32,8 km)
  • Materiál věže litina
  • Rok výstavby 1915
  • Rok automatizace 2003
    (zrušení lidské obsluhy)

A co další norské majáky?

V Norsku bylo celkem postaveno více než 200 majáků, nikdy jich ale nebylo ve stejnou dobu v provozu více než 150. 
Vzhledem k automatizaci a ovládání na dálku bylo v roce 2001 v Norsku už jen posledních 31 majáků s lidskou osádkou a jejich počet se stále snižoval. V roce 2006 opustil poslední norský strážce majáku své pracoviště, maják Bøkfjord ve Finnmarku..  
(Zdroj: Muzeum norské pobřežní správy)

Projděte se v zákopech a podzemních tunelech

Celý mys je protkán přístupnými podzemními chodbami a příkopy, spojujícími různá zajímavá místa, jako např. zbytky základů po původním majáku, podzemní výstavu fotek majáků na jižním norském pobřeží, pozorovatelnu s dalekohledem, vojenský bunkr se střílnou atd.

Pro více informací zajděte do návštěvnického centra a do muzea

Ještě než se na to všechno vrhnete, můžete se hned u vstupu podívat do návštěvnického centra a do muzea námořní navigace.

Návštěvnické centrum je vedle vstupní brány přímo uvnitř skály. Je zde kavárna, obchod, kinosál, kde se promítá informativní film o tomto místě a pořádají se zde různé výstavy.

A muzeum, které je hned naproti, dokumentuje vývoj služeb pro lodivody, námořní značení a světelné navádění, správu přístavů až po moderní monitoring provozu a znečištění.
Je součástí Muzea norské pobřežní správy, založeného v roce 2008 a spravujícího ještě tyto další muzea:
– Tungenes Fyr
– Dalsfjord fyrmuseum
– Lofotmuseet  

Stručná historie

1656 – Byl tu postaven vůbec první maják v Norsku. Světlo obstarávaly pouze lojové svíčky. Bylo jich tu 30 a umístěny byly na vrcholu třístupňové věže. Vítr je ovšem k velké nelibosti námořníků často sfoukl a tak byl maják až do roku 1725 uzavřen. 

1725 – Znovuzaložení majáku. V dalších letech jich tu bylo vybudováno více, vždy jako náhrada toho předchozího.

1822 – Maják byl vybaven uhelnou lampou.

1915 – Byl postaven současný litinový maják. Vybaven byl Fressnelovou čočkou, díky níž je světlo viditelné až 17,7 Nm (32,8 km)

1920 – Maják byl vybaven mlhovou signalizací. Ta je, vč. souvidejícího strojního vybavení, umístěna v budově vedle maják

1940-1945 – Během německé okupace kontrolovali maják Němci. Byl to pro ně důležitý hlídkový bod. Vybudovali zde malou pevnost se čtyřmi děly, radar, zákopy, tunely a pod. Zbytky těchto staveb tu jsou vidět dodnes a v zákopech a tunelech se můžete projít. 

1950 – Do majáku byla přivedena elektřina a dosavadní mlhová signalizace byla nahrazena diaphonem (tj. zařízení, které vytváří hluboké, silné tóny a dokáže je odesílat na dlouhé vzdálennosti)

1988 – Ukončení činnosti mlhové signalizace. Na místě zůstala, je funkční a občas, při zvláštních příležitostech se používá.

1992 – Je zde založeno muzeum, které zde pořádá různé výstavy, např. i v podzemních chodbách vybudovaných za války Němci.

Maják je dodnes v provozu. 

Ubytování přímo u majáku

Přímo na mysu je možné se ubytovat v bytě v jednom z domů vedle majáku. Musíte si přivézt vlastní ložní prádlo, nebo si za něj připlatit. Byt je až pro 6 dospělých a skládá se z obýváku, jídelny, kuchyně s lednicí, sporákem a myčkou, koupelny se sprchou a wc, a ložnice. Ceny se pohybují mimo sezonu (29.10-31.3) v přepočtu od 2 100 Kč v pracovní dny do 5 500 Kč o víkendu a v sezoně (1.4-28.10) 6 500 Kč / noc za celý byt, plus cca 2 000 Kč za povinný závěrečný úklid. Pokud nemáte s sebou své ložní prádlo, tak i za něj si musíte připlatit cca 350 Kč/os. 
Aktuální ceny a možnost rezervace najdete zde

Vhodná doba pro návštěvu

Mys je přístupný celoročně. Vzhledem k tomu, že je sem vstup zpoplatněn, je tu ale stanovena otevírací doba.
Není to ale nedobytná pevnost, mys není nijak oplocen a tak lze, podle mé vlastní zkušenosti, vstupní bránu třeba i omylem obejít. Například když se z parkoviště nejprve vydáte po žluté stezce hledat kešku na vedlejší skalnatý výběžek, nebo si odtamtud třeba chcete mys hezky vyfotit a pak jdete k majáku podél břehu, vůbec si vstupu nemusíte všimnout. Přesně to se nám stalo. Že je tu nějaký vstup, návštěvnické centrum a muzeum jsme si všimli až při odchodu.

Aktuální otevírací dobu zjistíte zde.

Vstupné

Uvedené ceny jsou platné v roce 2023, aktuální ceník najdete zde.

NOKPřepočet na Kč
Děti do 6 letzdarma
Děti 7-15 let40 NOK90 Kč
Dospělí100 NOK230 Kč
Dospělí od 1.7. do 13.8.120 NOK280 Kč

Mohlo by se hodit

Galerie

  

2 komentáře

  1. Dobrý den, díky za inspirativní a přehledné stránky. Dovolím si mít dotaz, třeba budete vědět…Plánujeme přijet obytným vozem do Kristiansandu a poté dojet k majáku Lindesnes. Jen je možné, že se nám to podaří mezi 8.-9.hodinou večer. Myslíte, že bude místo na parkovišti na přenocování (konec června) a zaplatíme za noc až ráno? Nebo je tam závora a kdo nepřijede do 8 nemůže zaparkovat? Děkuji, Hana M.

    1. Author

      Dobrý den,
      omlouvám se že odpovídám až dnes. Jsem moc rád, že se Vám stránky líbí.

      Když jsem u majáku byl já, tak na parkovišti žádná závora nebyla, tak jestli se něco nezměnilo, tak by to mělo být v pohodě.

      Rozhodně budu rád, pokud to zjistíte a dáte mi vědět. Článek bych o to doplnil.

      Děkuji a zdravím,
      Michal Novák

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *