Úplně na sever a zpátky – stačí na to tři týdny?

Pokud chcete autem dojet až na samý okraj pevninské Evropy, počítejte alespoň se třemi týdny času. Počítejte ale také s tím, že ty sice na cestu stačí, ale na nějaké větší poznávání Norska to rozhodně není. Cestou je tolik míst, kde by stálo za to zůstat trochu déle, že budete neustále stát před rozhodnutím, co vynechat a co si užít víc. Dvacet dva dní, které jsme na cestu měli my, stačí tak akorát na to, vybrat si tři čtyři místa, kde zůstaneme celý den a smířit se s tím, že na ty další nám zbude vždy jen chvilka.

Cílem cesty, jejíž přehledný itinerář zde přináším, je podívat se, jak to vypadá nad polárním kruhem, na nejsevernějším místě našeho kontinentu a cestou navštívit co nejvíce zajímavých míst Norska, včetně Lofot.

Cesta, vedoucí hlavně po pobřeží, vás na Nordkapp dovede za 16 dní. Sedmnáctý den můžete pěšky dojít na Knivskjelodden a pak se dalších pět dní přes Finsko, Švédsko a Dánsko vracíte domů.

Kde spát?

To je otázka, kterou řeší každý, kdo nechce před cestou do Norska několik let téměř nejíst a šetřit každou vydělanou korunu. My jsme nebyli vyjímkou a proto jsme zvolili elegantní řešení v podobě autostanu. Nejen že je to hrozně cool, ale taky jsme byli naprosto flexibilní, mohli jsme spát v přírodě a přece ne na hrbolaté zemi mezi mravenci a ani ten výhled ze střechy auta nebyl k zahození. A o ceně ani nemluvě.
Protože jsme ještě neměli vlastní stan, půjčili jsme si za 450,- Kč/den asi nejběžnější typ Maggiolina Airlander Medium. Spali jsme v něm ve třech tak, že vždy jeden z nás měl hlavu u nohou druhých dvou.
Přestože má stan na střeše auta spoustu výhod a je to skvělá věc, příště bych si na cestu na sever raději vybral autokaravan. Zejména když začne pršet, v teplotách kolem nuly, nebo když jsme za deště potřebovali vyrazit někam na toaletu, jsme vedle stojícím karavanistům nepokrytě záviděli.

Pokud bych si dnes mohl vybrat, tak bych určitě volil možnost jet autokaravanem. Pro jeho flexibilitu bych ho upřednostnil i před spaním v hotelech. Autostan bych bral spíše jako takovou nouzovku a kdyby mi nic jiného nezbylo, alespoň bych na něj pořídil ještě jednu zateplovací vrstvu.

Přehledný itinerář

1. DEN – Odjezd z ČR

Plánování cesty

Odjezd z ČR do Německa směr Dánsko. Pokud máte možnost spát v autě / autostanu / karavanu přímo na cestě, můžete se vyspat na nějakém odpočívadle u dálnice. My jsme spali kousek za Hannoverem zde.
Pokud vstanete dostatečně brzy, tak zvládnete tento den vynechat a do Hirsthalsu dojedete během jednoho delšího přesunu.

Denní skóre:

  • 607 km

2. DEN – Prohlídka Hirsthalsu a trajekt do Norska

Cílem dnešní cesty je dánské přístavní městečko Hirsthals a jeho odpolední prohlídka.
V devět večer se odtud přeplavíme trajektem do norského Kristiansandu, kam připlujeme přesně o půlnoci. Dojedeme kousek za město a opět na parkovišti u silnice rozbalíme autostan.

Denní skóre:

  • 642 km (celkem 1.249 km)
  • cena trajektu 140,- EUR (1 dospělý, 2 děti, auto)

3. DEN – Nejjižnější místo Norska a zahájení treku údolím Frafjordalen

Lyndesnes Fyr
Údolí Frafjordalen

Prohlídka nejjižnějšího norského místa, mysu Lyndesnes Fyr s krásným majákem, poté přejezd na výchozí bod treku v údolí Frafjordalen a jeho zahájení.
Pěšky jdeme kolem vodopádu Månafossen, turistické chaty Man a nocujeme v krásné přírodě ve stanu u řeky Frafjordåna.

Denní skóre:

  • 270 km (celkem 1.519 km)

4. DEN –  návrat z treku a přejezd do kempu k Preikestolenu

Zůstáváme ještě v kouzelném údolí Frafjordalen a kolem 16 hod se z parkoviště vydáváme na cestu k Preikestolenu. Cestou si užijeme další přívoz a večer se ubytováváme v místním Preikestolen kempu.

Denní skóre:

  • 69 km (celkem 1.588 km)
  • Přívoz Lauvvik – Oanes 91,- NOK

5. DEN – Výšlap na Preikestolen a prohlídka vodopádu Latefossen

Preikestolen

Dnes si skalni stezkou vyšlápneme na skalní blok Preikestolen s úžasným výhledem na hladinu moře 604m přímo pod námi. Až se toho všeho dosyta nabažíme, vydáme se za využití přívozu Hjelemand – Nesvik na sever k zajímavému dvojramennému vodopádu Latefossen. A nakonec se vyspíme na hezkém místě u obce Hovland.

Mohlo by se hodit:

Článek v blogu:

Denní skóre:

  • 233 km (celkem 1.821 km)
  • Přívoz Hjelemand – Nesvik 118,- NOK

6. DEN – přes Eidfjord a Heidal pokračujeme na sever

Dřevěný kostel v Heidalu

Dnes se zastavíme na prohlídku městečka Eidfjord s oblečenými stromy na konci jednoho z ramen Hardangerfjorden a pak se budeme kochat zajímavou krajinou kolem silnic č. 7 a 51, vedoucích kolem národních parků Hardangervidda a Jotunheimen.
Zastavíme se v sámské prodejně suvenýrů a podíváme se na dřevěný kostel v Heidalu.
Nakonec se uložíme ke spánku kousek za obcí Otta.

Denní skóre:

  • 394 km (celkem 2.214 km)

7. DEN – procházka nad soutěskou Gudbrandsjuver, zastávka v krásné přírodě u Øvstestøylen a návštěva světoznámé Trolí stezky

Trolí stezka

Dnes začneme krátkou procházkou po kovové stezce nad soutěskou Gudbrandsjuver, pak se zastavíme na nenápadném, turisty nezasaženém, ale o to krásnějším místě Øvstestøylen a vrcholem dne bude vyhlídka na Trolí cestě. Kdo má čas a chuť, může si zde vyšlápnout kus původní Trolí stezky a zkusit na vlastní nohy, jak se putovalo před stovkami let (průvodce stezkou najdete v kartě místa).
Večer přejedeme na začátek Atlantské cesty.

Mohlo by se hodit:

Článek v blogu:

Denní skóre:

  • 422 km (celkem 2.637 km)
  • Přívoz Eidsdal – Linge 91,- NOK

8. DEN – Atlantská cesta, aquapark v Trondheimu, pevnost Kristiansen Fort

Atlantská cesta
Trondheim – pevnost Kristiansen Fort

Ráno se projedeme po Atlantské cestě a když nám počasí bude přát, možná zažijeme i nějaké to vlnové dobrodružství. Pak v Trondheimu zrelaxujeme v největším norském aquaparku a řádně odpočati se vydáme na odpoledně večerní prohlídku města. Vyjdeme nad město k vojenské pevnosti Kristiansen Fort, prohlédneme si malebnou čtvrť Mollenberg a zajdeme se podívat i na nábřeží. A můžeme si tu dát večeři třeba u Mcdonald´s, prvního, kterého jsme v Norsku potkali.
Nakonec kus za městem nacházíme hezké místo k přenocování.

Mohlo by se hodit:

Článek v blogu:

Denní skóre:

  • 338 km (celkem 2.976 km)

9. DEN – cesta po silnici 17, původně jediné možnosti jak se dostat na sever

Dnes jedeme po části pobřežní trasy Kystriksveinen (silnice č. 17), původně jediné silnice vedoucí na sever. Cesta vede krásnou krajinou po pobřeží a ostrovech a je zajímavá i svými přívozy.
Večer u fjordu Tosen rozbíjíme stan na úžasném skalnatém výběžku přímo na břehu moře.

Mohlo by se hodit:

Článek v blogu:

Denní skóre:

  • 397 km (celkem 3.373 km)

10. DEN – ledovec Svartisen a severní polární kruh

Návštěvnické centrum na polárním kruhu

Dnes začínáme tůrou k ledovci Svartisen a pak u návštěvnického centra pokoříme severní polární kruh. Večer dojedeme do přístavu v Bodo, odkud ráno budeme pokračovat na Lofoty.

Denní skóre:

  • 444 km (celkem 3.817 km)

Severní polární kruh a UFO návštěvnické centrum Polarsirkelsenteret

Kdo by alespoň jednou v životě nechtěl stanout na polárním kruhu? A kde že ten polární kruh vlastně je a co na něm můžete čekat? Vše se dozvíte uvnitř článku.Více


11. DEN – Lofoty

Brzy ráno tří a půl hodinovým trajektem z Bodo do Moskenes doplujeme na Lofoty. Začneme procházkou v městečku Å a pak se vydáme na sever. Zastavíme se v obci Reine a navštívíme nádherné pláže Myrland, Haukland a Utakleiv. Zde rozbijeme tábor a zůstaneme přes noc.

Mohlo by se hodit:

Článek v blogu:

Denní skóre:

  • 88 km (celkem 3.905 km)
  • Trajekt Bodo – Moskenes 798,- NOK

12. DEN – Lofoty

Dnes začínáme snídaní na pláži Utakleiv a jejím fotografováním. Pokračujeme návštěvou rybářského městečka Henningsvaer a směřujeme stále na sever až kus pod nejsevernější město Lofot, Andenes, kde se na hezkém místě ukládáme ke spánku.

Denní skóre:

  • 261 km (celkem 4.166 km)

13. DEN – velrybí safari v Andenes

Hlavním dnešním programem je velrybí safari. V místní pizzerii si nejprve vychutnáváme obrovskou pizzu, navštívíme velrybí muzeum a pak se vydáme na 3,5 hodinovou plavbu po okolí Andesnes, při které máme možnost se zatajeným dechem obdivovat majestátnost velryb v těsné blízkosti lodě.

Mohlo by se hodit:

  • Whalesafari – oficiální stránky nejznámější místní společnosti provozující velrybí safari. Zde si můžete on-line zakoupit lístky.

Článek v blogu:

Denní skóre:

  • 107 km (celkem 4.273 km)

14. DEN – Maxi trolové na ostrově Senja a Tromso

Ráno přepoluváme trajektem z Andenes na ostrov Senja a pokračujeme dál na sever. Cestou se zastavujemu u největších trolů na světě, v trolím parku s velmi příjemnou restaurací.
Pokračujeme dál a odpoledne přijíždíme do Tromsa, kde stíháme i odpoledně večerní prohlídku.
Zhruba 60km za Tromso se ukládáme ke spánku.

Denní skóre:

  • 293 km (celkem 4.566 km)
  • Trajekt Andenes – Gryllefjord 653,- NOK

15. DEN –  Skalní rytiny v Altě

Dnes nás čeká 300km do města Alta, na jehož okraji jsou k vidění až 6000 let staré skalní rytiny původních obyvatelů.
Poté zakempujeme na hezkém místě kousek za Altou u břehu fjordu.

Mohlo by se hodit:

Článek v blogu:

Denní skóre:

  • 356 km (celkem 4.922 km)

16. DEN – Hammerfest a Nordkapp

Začneme návštěvou Hammerfestu, nejsevernějšího města na světě. Pak přejíždíme na Nordkapp, nejsevernější místo pevninské Evropy, kam se lze dostat autem, navštěvujeme informační turistické centrum a fotíme se u známého globu.
Poté, co jsme se tohoto místa dosyta nabažili, přejíždíme na parkoviště u začátku pěší stezky na Knivskjelodden, kde přenocujeme.

Mohlo by se hodit:

Článek v blogu:

Denní skóre:

  • 353 km (celkem 5.275 km)
  • vstup na Nordkapp 415,- NOK

17. DEN – trek na Knivskjelodden, nejsevernější místo pevninské Evropy

Vrcholem naší cesty je dvaceti kilometrová tůra na nejsevernější místo Evropy. Nelze se sem dostat autem, jediná možnost je dojít sem pěšky.
Jsme 5.300 km od domova a od této chvíle se už budeme jen vracet. Kousek před finskými hranicemi rozbíjíme stan u řeky, kde strávíme poslední noc v Norsku.

Článek v blogu:

Denní skóre:

  • 259 km (celkem 5.534 km)
  • 20 km pěšky

18. DEN – finský polární kruh, švédský Boden

Dnes projedeme Finskem do Švédska. Ve Finsku, po zastávce v restauraci na polárním kruhu, opouštíme definitivně polární oblast a navečer přijíždíme do švédského vojenského města Boden.
Zde přenocujeme.

Denní skóre:

  • 635 km (celkem 6.169 km)

19. DEN – Vojenská pevnost v Bodenu

Po prohlídce obrovské vojenské pevnosti Rödberget Fortress určené až pro 2.000 vojáků, pokračujeme podél Botnického zálivu na jih směrem na Stockholm.
Nocujeme kousek za městem Sundsvall.

Denní skóre:

  • 570 km (celkem 6.740 km)
  • Vstup do pevnosti Boden 170,- SEK

20. DEN – Stockholm

Po obědě přijíždíme do Stockholmu a vydáváme se na jeho odpolední prohlídku. Navštívíme historickou část Gamla stan, podíváme se do nejužší uličky, nakoupíme suvenýry a chvíli zrelaxujeme v městském parku.
Navečer odjíždíme směrem na Dánsko a nocujeme u jezera Vättern.

Denní skóre:

  • 632 km (celkem 7.372 km)

21-22. DEN – Cesta domů

Poslední dva dny se přes Dánsko a Německo pouze přesouváme směrem k domovu.

Denní skóre:

  • 21. den – 1.117 km (celkem 8.489 km)
  • Poplatky za mosty v Dánsku 235,- DKK
  • 22. den – 476 km (celkem 8.965 km)

A kolik to celé stálo?

Cestu jsme uskutečnili v roce 2013 ve složení jeden dospělý a dvě děti 15 a 12 let.

PoložkaCena v Kč
Půjčení autostanu10 800
PHM38 129
Silniční poplatky, parkovné2 725
Trajekty11 089
Vstupy11 272
Kemp (jednou – Preikestolen)1 140
Jídlo25 262
     -z toho jídlo v restauracích11 021
     – z toho nákupy jídla cestou7 241
     – z toho jídlo koupené v Čechách7 000
Suvenýry, dárky5 127
Celkem105 544

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *