3 den, 270 km

První probuzení a snídaně v Norsku. Jsme tu a výprava může začít!

Dnes se nám v autostanu spalo o poznání lépe. Risk se vyplatil, s hlavou u noh Filipa jsem se nejen neudusil, ale měl jsem daleko více místa než včera a vyspal jsem se tedy výborně. Spíme opět na odpočívadle, probouzíme se kolem osmé a než vylezeme a nasnídáme se, je deset hodin.

Lindesnes, nejjižnější místo Norska, je odtud jen nějakých 60km, takže jsme tam akorát na oběd. Na parkovišti dojídáme poslední domácí řízky a vydáváme se na prohlídku. Čekali jsme, že tu bude jen nějaký opuštěný maják, ale je vidět, že Norové z každého alespoň trochu zajímavého místa udělají turistickou atrakci, nejlépe ještě placenou. Jsme zatím bez koruny (té norské), hledání bankomatu nás teprve čeká, ale naštěstí tu berou karty, takže platíme 110,- NOK (380,- Kč) a prohlídka může začít.

Místo je to úchvatné, rozeklané pobřeží poseté domečky, nad nimi maják, vše navíc protkané přístupnými podzemními chodbami, spojujícími různá zajímavá místa, jako např. zbytky základů po původním majáku (byl prý vůbec první v Norsku), podzemní výstavu fotek majáků na jižním norském pobřeží, pozorovatelnu s dalekohledem, vojenský bunkr se střílnou atd.
Samozřejmě jsme si nemohli nechat ujít nejjižnější norskou kešku, která je hned na vedlejším výběžku. Jen nás nějak nenapadlo, že cesta vede močálem, ale co už naděláme, když jsme jednou tady, že? Byli jsme ale odměněni nejen nálezem, ale také pohádkovými výhledy na Lindesnes.

A také jsme zjistili, že kdybychom šli z parkoviště nejprve sem a pak na Lindesnes, cesta by vedla úplně mimo hlavní vchod a pokladnu a tudíž by se ani žádné vstupné nekonalo. Jak budeme mít možnost později zjistit, je to tady vcelku obvyklý způsob, na jednom místě pokladna a všude kolem volný přístup. No, ono až sem začne jezdit více Čechů, ono je to rychle přejde…:-).

Mys Lindesness

Mys Lindesnes je nejjižnějším místem Norska. Na Nordkapp, téměř nejsevernější místo Norska, je to odtud 2.518 km. V roce 1655 tu byl postaven vůbec první norský maják. Varoval lodě před zrádnými útesy a zapaloval se uhlím a lojovými lampami. Postupně zde bylo vystavěno několik majáků, které vždy nahradily ty minulé. Ten současný je z roku 1915, je litinový, ke svícení využívá elektřinu a jeho světlo je vidět až do vzdálenosti 19,5 námořních mil (36 km). Na mysu je i návštěvnické centrum. Pokud vás zajímají další podrobnosti a praktické informace pro jeho návštěvu, podívejte se na článek v následujícím odkazu.

Třítýdenní velký okruh Norskem – přehledný itinerář cesty

22 dní, 9.000 km a 4kg Nutelly. Tato trasa vás dovede až na samý okraj pevninské Evropy. Den po dni s důležitými odkazy a informacemi, které by se vám mohly hodit.Více

Lindesnes fyr – nejjižnější místo Norska

Nejen Nordkapp a Knivskjelodden na severu stojí za návštěvu, i na nejjižnější místo Norska s majákem, návštěvnickým centrem, muzeem a krásnými útesy budete určitě rádi vzpomínat. Více

Fotogalerie

První den a už máme zpoždění…

Odjíždíme z mysu až po čtvrté hodině odpoledne. To je skoro o celý den déle, než v původně plánovaných devět ráno. Podle našich, tak podrobně, poctivě a dlouho připravovaných plánů, jsme měli spát na parkovišti přímo u Lindesness, ráno se tam porozhlédnout, v devět odjet a kolem oběda už vyrážet na trek do hloubi údolí Frafjordalen. Kdo ví, jestli takhle za ty tři týdny zvládneme na Nordkapp vůbec dorazit, natož se vrátit.

No nic, nic si z toho neděláme, naštěstí je vidět skoro celou noc, tak to snad nějak doženeme.

Denní skóre

17.6.2013

Albánie Alpy Autotesty Faerské ostrovy Francie Itineráře Itálie Muzea Místa Norsko Památky Unesco Popisy tras Praktické informace Pravidla, předpisy USA Vybavení na cesty Výšlapy, túry Zajímavosti